21 Mart 2013

Rumeli Hisarı’nın Öyküsü…



Ey Rumeli Hisarı!..  Nice savaşlar, nice aşklar, nice depremler gördün; diye diye çıktım merdivenlerinden…

Bankında oturdum; Anadolu Yakasının manzarasına baktım kendimden geçerek…

Ağaçlarını kokladım; çimlerine oturdum ;tarihini okudum getirdiğim kitaptan…

İşte vakit bu vakittir; paylaşıyorum herkesle nefes kesen öykünü: Fatih Sultan Mehmet; Bizans İmparatoru Konstantin’den bir av köşkü yapmak için toprak ister. İmparator dalga geçercesine bu av köşkünün bir dana derisi kadar yer kaplamasını ve bu kadar toprak vereceğini söyler. Tabi Fatih akıllı adam hemen bir dana kestirip derisini yüzdürür ve deriden iplik yaptırır. Rumeli Hisarının yapılacağı alanı bu iple çevirir. İmparator inşaata bakmaya geldiğinde şaşırır. Çünkü inşaat arazisi ne demek bir dana derisi yüzlerce dana derisini içine alacak kadar büyüktür. Durumu Fatih’e bildirdiğinde Fatih dana derisinden yaptırdığı ipi gösterir ve şöyle der: ”Ben bu ipi dana derisinden eğirttim. Bir fazlası varsa yıkalım.” İmparator da yanındakiler de çaresiz susar ve hisarın yapımına izin verirler…

Böylelikle Anadolu Hisarının karşısına kuruluverir Rumeli Hisarı… Bütün ihtişamıyla, asaletiyle… Dünyadaki en büyük üç burç kalesiyle…

Üstelik çok da önemli bir görevi vardır: İstanbul’un fetih hazırlıklarının en önemli aşaması olarak boğazın kuzey tarafından gelebilecek olan saldırıları engelleyecektir…

Yapımında kullanılan keresteler;  İznik ve Karadeniz Ereğlisi’nden; taşlar ve kireç Anadolu’nun değişik yerlerinden ve spoliler (devşirme parça taş) çevredeki harap Bizans yapılarından getirilmiş.

Ya çalışan insan sayısına ne demeli; 300 usta ,700-800 işçi, 200 arabacı- kayıkçı- nakliyeci ve diğer tayfa canla başla çalışıp seni 1452 yılının Nisanında başlayıp- Ağustosun’da bitirmişler…

Buram buram  tarih kokan bu yeri nasıl koklamam, nasıl her zerresinde dolaşmam, nasıl  fotoğraf çekmem diye diye dolaştım burçlarının kenarlarında….

Ve herkese sesleniyorum, gelen gezin bu yeri, onurlandırın ruhlarınızla…

Sağlıcakla,





Alıntıdır














Hiç yorum yok:

Yorum Gönder