1 Eylül 2011

Üç Filtre Testi...

Eski Yunan’da, Sokrat bilgiyi saklaması sebebiyle saygıdeğer bir ün yapmıştı… Bir gün bir tanıdık büyük filozofa rastladı ve dedi ki,
-“Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu biliyor musun?”
-“Bir dakika bekle” diye cevap verdi Sokrat.
-“Bana bir şey söylemeden evvel senin küçük bir testten geçmeni istiyorum.”
-“Buna üçlü filtre testi” deniyor.
-“Üçlü filtre?”
-“Doğru” diye devam etti Sokrat.
-“Benimle arkadaşım hakkında konuşmaya başlamadan önce, bir süre durup ne söyleyeceğini filtre etmek, iyi bir fikir olabilir. Bu ona 3 filtre testi dememin sebebi.”

Birinci filtre;
-“Gerçek filtresi.”
-“Bana birazdan söyleyeceğin şeyin tam anlamıyla gerçek olduğundan emin misin?”
-“Hayır” dedi adam.
-“Aslında bunu sadece duydum ve”
-“Tamam” dedi Sokrat;

-“Öyleyse, sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmiyorsun.

Şimdi ikinci filtreyi deneyelim”
-“İyilik filtresini.”
-“Arkadaşım hakkında bana söylemek üzere olduğun şey iyi bir şey mi?”
-“Hayır, tam tersi.”
-“Öyleyse” diye devam etti Sokrat. “Onun hakkında bana kötü bir şey söylemek istiyorsun ve bunun doğru olduğundan emin değilsin.

Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldı.”
-“İşe yararlılık filtresi.”
-“Bana arkadaşım hakkında söyleyeceğin şey benim işime yarar mı?”
-“Hayır, gerçekten değil.”
-“İyi” diye tamamladı Sokrat.
-“Eğer, bana söyleyeceğin şey doğru değilse, iyi değilse ve işe yarar, faydalı değilse bana niye söyleyesin ki?”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder